Stargard Szczeciński -- stacja kolejowa w Stargardzie Szczecińskim, w województwie zachodniopomorskim, należąca do kategorii A, pod względem liczby pasażerów (w 2000 prawie 4 mln). Na stacji zatrzymują się pociągi pasażerskie wszystkich kategorii.
Historia stacji [edytuj]
Lokomotywa Pt47 na stargardzkim dworcu
Zabudowania dworca osobowego zostały wzniesione w latach 1844-1845. W okresie tym budowana była linia kolejowa, mająca połączyć Berlin z Poznaniem i prowadzić przez Szczecin i Stargard. Pierwszy pociąg ciągnięty przez parowóz ze Szczecina wjechał na stację w Stargardzie w dniu 1 maja 1846. W dwa lata później dojechać można było do Poznania, a w latach 1856-1859 przedłużono linię do Koszalina. Pod koniec XIX wieku zbudowano kolejne połączenia do Piły oraz do Kostrzyna przez Pyrzyce. Stacja kolejowa stała się ważnym węzłem komunikacyjnym, mającym wpływ na uprzemysłowienie miasta.
Zniszczenia spowodowane II wojną światową stosunkowo szybko usunięto, co umożliwiło utrzymanie połączeń kolejowych z całym krajem. W następnych latach zaczęto wprowadzać postęp techniczny. Odczuwalna poprawa komfortu jazdy pociągami po wprowadzeniu szyn bezstykowych, lokomotyw spalinowych, a następnie elektryfikacji. Uruchomienie trakcji elektrycznej na odcinku Stargard Szczeciński -- Krzyż nastąpiło 21 marca 1978 i jeszcze pod koniec tegoż roku linia elektryczna została przedłużona do Szczecina. W 1994 wprowadzono informację wizualną -- tablice automatyczne, wskazujące podróżnym czas przyjazdu i odjazdu pociągów.
Przez stację przejeżdża dziennie ponad 160 pociągów pasażerskich i około 40 towarowych. Z usług stacji Stargard w roku 2000 skorzystało 3 930 138 pasażerów.
Układ stacji [edytuj]
Stację obsługują trzy nastawnie (Sr, Sr1 i Sr2). Nastawnia Sr znajduje się przy wiadukcie kolejowym przy ul. Konopnickiej i obsługuje rozjazdy w środkowej części stargardzkiego węzła kolejowego. Nastawnia Sr1 położona jest w pobliżu ulicy Składowej, przy stacji rozrządowej, stąd sterowane są rozjazdy północnej części węzła. Natomiast Sr2 znajdująca się przy wiadukcie przy ul. Bogusława IV obsługuje południowe rozjazdy.
Na terenie stacji znajdują się 3 perony oraz 6 krawędzi peronów.
* Peron 1
o tor 9 (pociągi do Szczecina, z kierunku Runowa Pomorskiego i Kalisza Pomorskiego oraz zaczynające i kończące bieg do/z Szczecina i Kalisza)
* Peron 2
o tor 7 (pociągi z kierunku Szczecina w kierunku Runowa Pomorskiego)
o tor 1 (pociągi z kierunku Choszczna w kierunku Szczecina)
o peron 2a (nieobsługiwany obecnie liniowo, niegdyś pociągi do/z Piły i Bydgoszczy)
* Peron 3
o tor 2 (pociągi z kierunku Szczecina w kierunku Choszczna)
o tor 4 (pociągi zaczynające bieg do Choszczna, niegdyś komunikacja w kierunku Pyrzyc)
Powiat stargardzki - powiat w województwie zachodniopomorskim (północna część) ze stolicą w Stargardzie (Szczecińskim). Zaliczają się do niego gminy Stargard (gmina miejska), Chociwel, Dobrzany, Ińsko, Suchań, Dolice, Kobylanka, Marianowo, Stara Dąbrowa, Stargard (gmina wiejska). Powstał w 1999 roku.
Powiat zaprasza na swoje ziemie bogatą ofertą atrakcji, które wynikają także z naturalnych uwarunkowań. Jeziora pozwalają na żeglowanie, nurkowanie, a i wędkarze zamoczą tu kija. Las oferuje swoje skarby w postaci dorodnych grzybów i jagód, każdemu, kto zdecyduje się na spacery wśród różnorodnego drzewostanu. Na szlaki turystyczne można wybrać się zarówno pieszo, jak i na rowerze. Istnieje też możliwość spływów kajakiem. Trzeba pamiętać o zabytkach w postaci drewnianych kościołów na wsiach oraz pałaców i dworków.